Din varukorg är för närvarande tom!
Om oss
Aff - Forum för förvaltning och service
Aff – forum för förvaltning och service är en förening för verksamma inom fastighetsägande, fastighetsförvaltning och facility management. Föreningen är en mötesplats och ett forum för verksamma inom branschen.
Föreningens ändamål är att verka för en ökad effektivitet och kvalitet inom fastighetsförvaltning och service genom att:
- Arbeta för standardisering och enhetlighet när det gäller begrepp, definitioner och avtalsdokument.
- Utveckla upphandlings- och avtalsdokument för fastighetsförvaltning och service, Aff-koncept.
- Handha partsförhandlingarna avseende Allmänna bestämmelser för entreprenader inom fastighetsförvaltning och service (ABFF) samt utarbetande av gemensamma termer för Aff-dokumenten (Aff-Definitioner)
- Vara ett forum för erfarenhetsutbyte kring regelverket och dess tillämpning samt andra branschgemensamma frågor.
- Tillhandahålla och utveckla system för Aff-strukturen.
En annan viktig del är att verka för koordinering mellan bygg-, anläggnings- och fastighetsbranschens olika aktörer för styrande och stödjande dokument och system. En sådan samordning är en viktig del i att utveckla hela samhällsbyggnadsprocessen.
Vår organisation
Aff är en liten organisation som består av styrelsen, kansliet och utvecklingsrådet. Utöver det har vi en redovisningsbyrå som sköter den löpande ekonomiska administrationen.
Vårt egna servicebolag Aff Service AB ansvarar för försäljningen av den digitala Aff-dokumentationen. Utvecklingen av dokumentationen sker både i projektform och genom kontinuerliga uppdateringar. Gemensamt är dock att vårt partssammansatta Utvecklingsråd granskar och godkänner alla förändringar. Större förändringar beslutas dessutom av den likaledes partssammansatta styrelsen.
- Styrelsen är högsta beslutande organ.
- Kansliet kallar vi vårat servicebolag Aff Service AB som ansvarar för den löpande verksamheten.
- Utvecklingsrådet är ansvariga för utvecklingen av Aff-dokumentationen och utgör partsammansatt styrgrupp i utvecklingsprojekt.
Styrelsen
I styrelsen sitter, utöver ordföranden, lika antal representanter för beställar- och leverantörsintressen samt representanter för konsultintresset. Styrelsen utser medlemmar i utvecklingsrådet. Styrelsen utses årligen av föreningens årsstämma som också beslutar om antalet styrelseledamöter.
Styrelsen fattar beslut om utgivning av Aff-dokumentationen samt arbetar med föreningens strategiska frågor.
Ordförande
Beställare
Anna Thureson
Fastighetsägarna Sverige
Bengt Lind
Sveriges Allmännytta
Magnus Colling
SISAB
Christian Andersson Skått
Wallenstam
Leverantörer
Ulrika Frank
Riksbyggen
Ulf Hübenette
Coor
Eric Johansson
Newsec PAM
Jan Petersson
L & T FM
Konsulter
Ove Nordqvist
Förvaltningskoordination
Per Ollas
Svefa
Kansliet
Aff Service AB är föreningens servicebolag, och som praktiskt sköter föreningens verksamhet. Vi kallar det helt enkelt för “Kansliet”, för att göra det kort och förståeligt. Den största och mest synliga uppgiften är att sköta försäljningen av Aff:s produkter, vilket inbegriper såväl marknadsföring som e-handelslösningar. Något som har växt under senare år är vår utbildningsverksamhet, med seminarier och e-utbildningar. Kansliet ansvarar för:
- Marknadsföring & försäljning
- Kundkontakter
- Ekonomi
- Bereda ärenden till Utvecklingsråd och Styrelse
- Förvalta Aff Avtalssystem
- Utbildning
Kansliet samarbetar tätt med föreningens styrelse och organ, och är det sammanhållande kittet inom Aff. VD har uppgiften att företräda Aff i löpande frågor och sitter även som ordförande i Utvecklingsrådet. Kansliet är litet och endast VD arbetar merparten av sin tid med Aff, övriga är engagerade på deltid.
Utvecklingsrådet
Utvecklingsrådet är det drivande organet för utvecklingsarbete inom Aff, avseende såväl dokumentationen med tillhörande verktyg samt våra utbildningar. Ungefär 8 gånger per år träffas man och på mötena diskuteras alltifrån mindre justeringar i texter till utvecklingsprojekt och branschsamverkan. En viktig uppgift är att ansvara för en utvecklingsplan samt som sedan beslutas i styrelsen.
Platserna fördelas mellan parterna, med 3 vardera av beställare och leverantörer samt 1 konsult.
Beställare
Harriet Blomberg
Locum
Andree Nilsson
Trafikverket
Alena Blomberg
Micasa
Leverantörer
Magnus Carlsson
Sodexo
Jan Petersson
L & T FM
Ylva Fröberg
Riksbyggen
Konsulter
Per Ollas
Svefa
Medlemsskap
Aff – Forum har en bred och stark förankring i hela fastighetsbranschen. Bland våra medlemmar finns beställare, utförare och konsulter samt några branschorganisationer, alla verksamma inom fastighetsägande, fastighetsförvaltning och Facility Management. Medlemmarna kommer från såväl offentlig som privat sektor och vi samlar både små och stora företag.
Bli medlem i Aff!
Som medlemsföretag i Aff – Forum för förvaltning och service får du:
- Tillgång till ett unikt branschforum inom fastighetsförvaltning och FM.
- Möjlighet att engagera dig i Styrelse och Utvecklingsråd.
- Möjlighet att direkt vara med och påverka utformningen av Aff
- Rabatter på produkter och seminarier/utbildningar
- Tillgång till "Att leva med Aff" - Ett omfattande stödmaterial om Aff-entreprenader.
- Yrkeshögskolor får dessutom möjlighet att använda sig av våra e-utbildningar.
Vad kostar det att bli medlem?
Som medlem betalar man medlemsavgift till föreningen och en serviceavgift till Aff Service AB. Medlemsavgiften är 5 000 kronor per medlem och serviceavgiften är 500 kronor per anställd, dock högst 5 000 kronor.
Serviceavgiften är avdragsgill. Lagstadgad moms tillkommer.
Våra medlemmar
Här kan du se alla medlemmar i Aff uppdelat på beställare, leverantörer, konsulter och övriga.
Beställare
AB Familjebostäder
AB Svenska Bostäder
AFA Sjukförsäkringsaktiebolag fastigheter
Fastighetsägarna Sverige
Fortifikationsverket
Halmstad Kommun
Micasa Fastigheter
Region Halland
Region Västernorrland
Stockholm stad, fastighetskontoret
Sveriges Allmännytta
Sveriges kommuner och regioner
Trafikförvaltningen, Sektion fastighet
Trafikverket
VACSE
Leverantörer
Bravida Sverige AB
Caverion Sverige AB
Delagott Real Estate AB
Fastighetsentreprenörerna
Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB
Fastighetssnabben AB
Fastighetsägarna Service AB
Grön Stad Mark och Anläggning AB
ISS Facility Services
Lassila & Tikanoja FM AB
Newsec Property Asset Management AB
Sodexo
Konsulter
A & S Faleke AB
Borago Konsult AB
Cedvén Förvaltningsstrategi AB
Ernst & Young AB
Förvaltningskoordination AB
Förvaltningsutveckling Sverige AB
Sweco Sverige AB
Tribau Sverige AB
Ulrika Gustafsson Fastighetskonsult AB
WSP Sverige AB
Historik
I början på 90-talet blev det vanligare att lägga ut fastighetsförvaltning på entreprenad och många i branschen började efterfråga regelverk liknande dem som fanns för byggentreprenader.
1993-1994 utvecklades den första generationen Aff på initiativ av bl.a. SABO och Fastighetsägarna och i april 1995 lanserades den första versionen av Aff, benämnd Aff 95.
1996 startades föreningen Aff-kommittén. Aff-kommittén fick snabbt många medlemmar och man fortsatte att utveckla Aff. 1998 lanserades den första av många uppdateringar av dokumenten.
1999 tecknade man ett samarbetsavtal med Svensk Byggtjänst. Enligt avtalet ansvarade Aff-kommittén för det legala regelverket ABFF och Aff-definitionerna, övriga dokument togs fram av Svenska Byggtjänst som också ansvarade för produktion, marknadsföring och försäljning av alla dokumenten.
2006 byter föreningen namn till Aff – Forum för förvaltning och service och antar nya stadgar och en ny verksamhetsplan och organisation. Man går tillbaka till att ha en större roll i utvecklingen av alla delar av Aff.
2009 tecknas ett förlagsavtal med Svensk Byggtjänst, Aff tar över allt utvecklingsansvar och Byggtjänst fungerar som förlag med ansvar för produktion, marknadsföring och försäljning.
2012 sägs förlagsavtalet upp och föreningen bestämmer sig för att själva börja sälja Aff-dokumenten från och med augusti 2013.
2012 påbörjas också utvecklingsarbetet med Nya Aff, baserat på det visionsarbete och förstudie som tidigare genomförts.