Fråga
Vi sköter utemiljön åt många fastighetsägare, och i det ingår att vi transporterar bort trädgårdsavfall. Det har vi tidigare kunna lämna på kommunens återvinningsanläggning utan kostnad, men nu tar de en avgift för varje lass. Kan vi få ersättning från kunden för detta?
Svar
Generellt gäller att Leverantören står för risken vad gäller externa kostnadsförändringar som påverkar entreprenaden. ABFF 15 innehåller inga särskilda bestämmelser om detta.
I det fallet kommunen börjar ta betalt för att ta emot avfall uppkommer dock en annan situation, och vi går till kap 1 § 13. I den framgår att Leverantören är skyldig att följa författningar, föreskrifter och normer. Det framgår också att om denna skyldighet “medför kostnader som Leverantören inte rimligen bort förutsätta, ska skälig ersättning utgå”.
I det här fallet är det kommunens föreskrifter om avfallstaxan som ändras, vilket medför en kostnad som Leverantören inte skäligen bort räkna med eftersom avgiften infördes från att tidigare alltid varit noll kronor.
Observera att det kan finnas särskilda regleringar i enskilda avtal som medför annan tolkning.